» لوازم و تجهیزات ورزشی » لوازم تخصصی ورزش ها » شمشیر بازی » آشنایی با هنر شمشیر بازی

آشنایی با هنر شمشیر بازی

امتیاز کاربران

0

ارسال به دوستان

آشنایی با هنر شمشیر بازی

شمشیربازی از چندین سده قبل یک ورزش المپیکی بوده و در حال حاضر به دلیل دستاوردهای تیم ملی در مسابقات جهانی و المپیک های گذشته بین نوجوانان و جوانان محبوبیت خاصی پیدا کرده است.

اکنون بیایید کمی با این ورزش و الزامات آمادگی جسمانی آن آشنا شویم. شمشیربازی با توجه به هدف تعیین شده روی بدن حریف دارای سه رشتة فلوره، اپه و سابر است، و منشا آن اروپا بوده است. این ورزش اساسا ماهیتی بی هوازی دارد و با حرکات پرقدرت انفجاری انجام می شود. در هر جلسه تمرین شمشیربازی تمام بدن فعال شده و عضالت سرتاسر بدن از سر گرفته تا انگشتان پا به چالش کشیده می شود. شمشیربازی به آمادگی بسیار باالیی در مهارت های پیش بینی، سرعت، چابکی، قدرت انفجاری و تیزبینی ذهنی نیاز دارد.

ورزش رزمی از آنجایی که شمشیربازی یک ورزش رزمی است، اما به جای اینکه حریف خود را از طریق زور - و مهارت به زمین بزنید - در آن از یک وسیله به نام شمشیر برای کسب امتیاز استفاده میکنید، و شما به اجرای سریع حرکات پیچیدة متعدد در یک بازة زمانی بسیار کوتاه نیاز دارید. بنابراین برای کسب چنین آمادگی بدنی آرمانی، فرد به تمرینات انفجاری سرعت و استقامت همراه با کار بر روی چابکی احتیاج دارد. در تمرینات ترکیبی مخصوص شمشیربازی بازیکن بهترین بهره را از سیستم انرژی بدن می برد. شمشیربازان معموال به دلیل اجرای حرکت حمله، گارد و پرش های افقی و عمودی، دارای پایین تنة بسیار قوی هستند. چرا آمادگی جسمانی برای شمشیربازی مهم است؟ شمشیربازی ترکیبی از ورزش های رزمی و راکتی است، بنابراین فرد باید از نظر فیزیکی برای رویارویی با چالشهای پیش رو آماده شود و مهارتهای خود را با افزایش سطح آمادگی جسمانی به باالترین درجه برساند. در این ورزش، استحکام مداوم مهارت و آمادگی جسمانی برای کسب نتایج بهتر بسیار حائز اهمیت است.

فاکتورهای مورد نیاز از آنجایی که شمشیربازی ماهیتی بسیار بی هوازی دارد، بنابراین آن شامل مهارت های تعادل، پایداری، استحکام هسته مرکزی بدن، قدرت پایین تنه، قدرت انفجاری، انعطاف پذیری و زمان واکنش سریع همراه با توانایی عالی در تصمیم گیری می باشد. تمرینات هوازی باید به عنوان بخشی از برنامة تمرینات بازیابی )رکاوری( و همچنین به عنوان ابزاری برای کسب الگوی تنفسی خوب و منظم استفاده شود. حرکات این ورزش عمدتا دربرگیرندة قدرت اکسنتریک همراه با تعادل ایزومتریک می باشد. نکتة بسیار مهمی که باید به آن توجه داشت، تمرین برای کسب مولفة قدرت است، جایی که باید سرعت اکسنتریک و ایزومتریک را کنترل کرد. بنابراین هر تمرین قدرتی سرعت متفاوتی خواهد داشت و فرد باید برنامة تمرینی خود را در حد کمال طراحی کند )مانند هر ورزش رزمی دیگر، برنامة تمرینی باید به صورت دقیق و فردی باشد(. تمرین های ناهمسوکرد و یکسویة بدن )که در همان سمت بدن اتفاق می افتد( نیز نقش مهمی در بهبود تناسب اندام دارد. تمرینات هوازی، انعطافپذیری، یوگا، پیالتس و تمرینات جایروتونیک میتواند سطح آمادگی جسمانی خاص را بطور کلی افزایش دهد.

عضالت مهمی که باید به بهترین وجه تقویت شوند عضالت ساق پا: در شمشیربازی کارپای فروانی مورد نیاز است. توانایی حرکت سریع، نشان دادن سبکبالی و انعطاف پذیری در حرکت پا بسیار مهم است. عضالت دوقلو در هر حرکت انفجاری ناگهانی پا، بار سنگینی را باید تحمل کنند. عضالت هستة مرکزی بدن: عضالت شکم تا حد زیادی مسئول کنترل و مهار حرکت بدن، تعادل و ثبات هستند. این عضالت و سایر عضالت بخش میانی بدن باید به شیوه ای مناسب پرورش داده شوند. عضله های چهارسر ران: هنگامی که شمشیرباز حمله می کند یا به جلو، عقب یا پهلو تغییر جهت می دهد، عضالت ران او باید به خوبی عمل کند. در طی اجرای حرکت حمله، استقرار و مسلط بودن شمشیرباز در اجرای این مهارت بسیار موثر است. عالوه بر این، در حین اجرای قدم جلو و قدم عقب سرعتی و انفجاری، عضالت ران برای حفظ مرکز ثقل بدن به شدت فعال می شوند. عضالت شانه ها: ماهیچه های شانه یکی از مهم ترین عضالت بدن در هنگام تهاجم به جلو و یا عقب کشیدن )دزدیدن( بدن برای جلوگیری از ضربه خوردن هستند. عضالت پایین کمر: پرش یکی از حرکت های ضروری شمشیربازی است، به طوری که شمشیرباز باید کمرش را آنچنان بکار بیاندازد تا تعادل خود را حفظ و به خوبی حرکت کند.